Od knihy k 3D

Od knihy k 3D

01

The Art of Pixar Short Films

O knihách, které nás ledasco přiučí.

V jistém stádiu vyspělosti lidské společnosti můžeme říci, že se člověk přestane striktně zabývat denodenní potřebou, jenž vede k zajištění a naplnění základních lidských potřeb, a otvírá se prostor pro seberealizaci „vyššího stupně”. Kdekoho vždy podráždí myšlenka, že se už dávno neobklopujeme věcmi denní potřeby, ale podvědomě podléháme okolí ve snaze zdůraznit své sociální postavení a vzbudit ve druhých zájem. Skoro každý někdy nakoupil něco z potěšení, jemuž předcházela letmá výčitka, ale představa sousedova neskrývaného zájmu jen nákup urychlila – jak lidské. Ale z praxe spíše známe situace, kdy zvyšujeme často a za nemalé peníze výkon pracovních stanic s vědomím, že tak zlepšíme své pracovní výsledky, ale co tak místo toho trochu pozměnit svůj pracovní postup?

Nemyslím, že by se člověk měl vzdávat věcí, které si pořizuje z rozmaru. Přinášejí mu často potěšení, spočinutí, které jinde nenachází. Mám především na mysli drobnosti, které nás obohacují dlouhodobě, mohou nás naučit rozlišovat hodnotu a kvalitu nebo míru vkusu. Tyto střípky jsou obsaženy všude, jen se musíme naučit je vidět. Jsou to drobnosti, kterými jsme ve světě obklopeni a ze kterých můžeme čerpat inspiraci, třeba – knihy. Může se stát, že má čtenář knihy z dětství zaškatulkované jako jakýsi únik před realitou, který člověk neustále hledá, ale knihy mu přinášely ve skutečnosti mnohem více. Rozsáhlé knihovny byly vždy znakem „vyspělých“ civilizací, nakumulované moudrosti, měřítko vzdělanosti národa. Dlouhou dobu fungovaly jako jediný otisk doby a zdroj rozličných informací. Bohužel, staly se i nástrojem politické doby, argumentem, bez odstupu začly fungovat i jako zbraň a přitom zastupovaly jen úhel pohledu. Stačí si uvědomit samotné gesto spalování knih, které má dostatečně silný symbolický význam, který se neomezuje jen na minulost. Když se objevilo kino, televize, zjevily se opět zlé jazyky, jenž tvrdily, kterak je to smutný a tentokráte zaručený konec knihy. Opak je pravdou, knih se tiskne a prodává stále více. Zcela jistě kniha za poslední století prodělala díky digitální sazbě a způsobu tisku obrovský posun vpřed, avšak ve výsledku je to stále stejná podoba knihy, kterou v ruce držíme a která je na dotyk tak příjemná.

02

The Art of Pixar Short Films

Na rozdíl od jiných médií, které umí zprostředkovat psaný text, není závislá na externím zdroji energie, není tak často náročná na manipulaci a třeba si k ní můžeme jen ze zvyku přivonět. Český čtenář je podle průzkumů velmi, až nadprůměrně, aktivní – přečte 16 knih ročně. Řadí ho to mezi evropskou špičku, společně s obyvateli jiných vyspělých států, jako Británie, Švédska či Finska. I

když číslo je mocné, stále zůstává otázkou, jaký má čtenář vztah k literatuře a co vlastně čte. Jeden můj dobrý kamarád, i když veskrze v dobrém úmyslu, celkem trefně vystihl svůj vztah ke knize. Svěřil se mi, že se někdy zastaví a pozoruje v nočních ulicích prosvícená okna pokojů s knihovnou. Propadl jsem nespoutanému smíchu. Ať už máme vztah ke knihám čistě konzumní nebo jsme vášniví sběratelé či čtenáři na toaletě, jaký mohou mít konkrétní přínos pro náš obor? Především pro začínajícího ilustrátora může být knížka vodítko při obtížném hledání témat pro práci. Skvěle poslouží jako inspirace pro tematický celek ilustrací, které mají dějovou linii a lehce se s ní ztotožní více lidí. Ale o „mustru“, založeném na ději, nechci psát, možná někdy příště. Kdekdo se ptá, jak to vlastně ta velká studia dělají, že jejich práce vypadají tak skvěle, nablýskaně, profesionálně. Rád bych se trochu rozepsal o knihách, které přiblíží workflow velkých studií jako je Pixar, Dreamworks nebo BlueSky… Než se však pustím do konkrétního popisu nakladatelství, která mě svým zaměřením oslovila, rád bych podtrhl, proč jsem zrovna zvolil tento výčet nakladatelů. Většina knih zaměřená na CG zobrazuje převážně jen výsledky prací (přeceňované Ballistic Publishing). Chci-li však uchopit řemeslo do svých rukou, zajímá mě postup, cesta, která byla k výsledku zvolena. Jak už jsem se v předchozím článku Od kresby k 3D (Pixel 153) naznačil, cestu a lásku k práci si musíme najít sami, té nás nikdo nenaučí.

02

The Art of Madagascar: Escape 2 Africa

A co může být pro grafika poučnější, než nahlédnout pod pokličku tvůrcům, kteří to svou kvalitou dotáhli v oboru nejdále? Tak proč nenahlédnout, když dávají dobrovolně na odiv postupy, které uplatňují ve své tvorbě? Samozřejmě jsou mezi námi lidé s takovým darem od přírody, kterému se říká talent, a žádný z uvedených postupů pro svou práci nepotřebují. S úsměvem vzpomínám, jak jsme na škole scénáře a storyboardy vytvářeli ke svým animákům ještě zpětně k hotové práci. Až teď ale vím, jak to byl bolestivý omyl. Je nadmíru jasné, že každá práce z uváděných postupů, které fungují u velkých projektů, nebude u krátkodobých termínů reklam vždy fungovat. Ale třeba nás to může jen učit posouvat kvalitu naší práce, vzdělávat klienty a nacházet v oboru uplatnění užší specializace.

Chronicle Books

Patří mezi největší americká nakladatelství v oborové literatuře. Knihy o umění, architektuře a designu a dokonce vaření! Důvod, proč je uvádím jako první, je dnes už snad legendární série vydávaných knih „The Art Of“. Edice se začala objevovat s celovečerními filmy Pixaru a dodnes obsahuje přes dvacítku knih, které zachycují postup při tvorbě animovaných či hraných filmů s mimořádnými výtvarnými podklady. Knihy mají příjemnou a přehlednou úpravu, jsou tištěné na kvalitním papíře s pevnou vazbou. Mezi mé oblíbené paří The Art Of: Pixar Short Films, UP, Wall-E. Za zmínku určitě stojí i jedna z posledních knih To Infinity and Beyond!, která se věnuje historii studia Pixar a přibližuje čtenáři celkový proces výroby filmů od návrhů až po dabing.

Insight editions

Celkem atypickým vydavatelem, který si doslovně vychutnává velký formát a kartonové přebaly s výřezy, je Insight editions. Obsah knih od předchozího nakladatele příliš neodbočuje. Jejich úprava je také nadstandardní a navíc v knize najdete různé drobnosti, které obohacují pro sběratele obsah — vložené samolepky či pohlednice s tematikou filmu. Za zmínku stojí Art of Madagaskar 2, Open Season a Surf’s Up.

Hyperion

Americké nakladatelství založené v roce 1991 jako divize The Walt Disney Company. Byť je jejich hlavní náplní vydávání literatura obecnějšího žánru, objevily se velmi zajímavé tituly: Paper Dreams: The art and artist of Disney storyboards. Velmi půvabná kniha vypovídající o historii storyboardu a o největších storyboardistech Disneyho. Ke starším kouskům patří Bug’s life a Toy Story, které standardním způsobem popisují pozadí tvorby.

Focal Press

Patří ke starším nakladatelství a věnuje se oboru animace v celé škále. Rád bych podtrhnul tituly, které mírně vybočují z řady standardních publikací o filmu. Knihy se převážně věnují okrajovým žánrům, jako je příběhová stránka animovaných filmů, charakteristika postav nebo tvorba storyboardů a zvuků pro animovaný film. Jmenovitě: Prepare to Board!, Art of the Storyboard, Ideas fot the Animated Short, Directing the Story… Knihy jsou psány srozumitelným způsobem a pochopí je i úplný začátečník. Nakladatelství vydalo i zajímavé knihy ke klasické loutkové animaci.

04

Art of Up

Webové stránky, které stojí za navštívení

Disney Editions
U nakladatelství Disney Editions stojí za zmínku tři knihy, které opět klasicky popisují pozadí tvorby animovaných filmů. První je klasika Illusion of Life o základech animování a The Art of Meet the Robinsons a Nightmare Before Christmas Tima Burtona. Není mnoho knih, které by se věnovaly tvorbě loutkových filmů v celé šíři. K výčtu se ještě patří vzpomenout na nakladatele, vydávající oborové knihy spíše okrajově.

Titan books
The Art of: Kungfu Panda, Wallace and Gromit (velmi povedená).

Newmarket Press
Tim’s Burton’s Corpse Bride, Monsters vs Aliens.

Viz Media
Hayao Miayzaki a jeho The Art of: Howl’s Moving Castle, Spirited Away.

Ve výčtu zajímavých knih bych mohl pokračovat dál a dál. Často se objeví velmi zajímavé knihy, které vydá nakladatel mimo svůj obor zaměření. Tento výčet je spíše nahlédnutím do seznamu nakladatelů, kteří se věnují oboru animace. I když nikdo nechce ze svého bytu dělat knihovnu, stále mi je blízké jedno rčení: Knih není nikdy dost. Veškeré výše zmiňované knihy naleznete na Amazonu, případně přímo na webových stránkách vydavatelů. Je možné, že někerá vydání jsou už vyprodaná, v takovém případě doporučuji se poohlédnout po titulu na stránkách zprostředkovatele amerických antikvariátů Abebooks.com.

A malý tip na závěr. Velice zajímavým průvodcem ve světě výtvarně zaměřených knih je blog recenzenta, který si říká Parka. Najdete zde nespočet knih výtvarného zaměření s krátkou recenzí a především fotografiemi a videem, které vám dovolí nahlédnout do knihy. To vám může při rozhodování ve výběru značně usnadnit práci.